“Toch is het nu anders. Ik reis nu om te fotograferen. Vreemde culturen, plaatsen en vooral mensen doen me naar verre oorden trekken. Mijn fotografie is ook veranderd. Was vroeger het mooie plaatje het belangrijkste, nu gaat het me vooral om de boodschap van een foto. Daarmee is fotografie veel meer een ontdekkingstocht naar wat me bezigt en fascineert in de mensheid.”
Nathalie was zowel in 2020 als in 2021 één van de geselecteerde fotografen van de prestigieuze salon Foto Nationaal. Jaarlijks krijgen fotografen van de Landelijke Groepen van de Fotobond én fotografen op voordracht van de afdelingen de gelegenheid om een serie van vijf samenhangende foto’s voor deze jaarlijkse expositie in te sturen. Een jury van professionals uit de fotografiewereld selecteert dertien series uit de pakweg 350 inzendingen, die kwalitatief hoogstaand zijn en bovendien qua genre een brede afspiegeling zijn van de hedendaagse vrijetijdsfotografie.
De serie waarmee Nathalie in 2020 tot de meest aansprekende series behoorde heeft als titel ‘als de dood’. “Ik ben zowel bang voor de dood als er door gefascineerd. De dood is onvermijdelijk en houdt me bezig. Op een reis door Indonesië was ik per toeval getuige van een uitvaart op een zonnig strand, vol rituelen en zonder tranen. Daar ervoer ik de dood zonder angst en als een prachtige én krachtige manier om ermee om te gaan. In eerste instantie volgde ik de ceremonie wat schuchter en op afstand, maar al snel werd ik als fotograaf uitgenodigd om er echt dichtbij te zijn, zowel letterlijk als figuurlijk. Uiteindelijk heb ik een serie samengesteld waarin naast het feitelijke juist de voelbare emotie van de gebeurtenis voor mij het allerbelangrijkste is.”